Hatschepsuts

Usch usch, jag börjar bli mer och mer som Maria Asp. Jag vill inte skubba egentligen men med tanke på att det bara är tråkiga labbar idag och att jag måste labba med Tim så fegade jag helt enkelt ut. Kalla mig feg men nja, det känns icke bra. Sen är jag så jäkla trött för igår kollade jag på Discovery Chanel sent på natten där egyptologer och arkitekter hittade Hatschepsuts mumie! Så himla intressant! Första mumien man kunnat identifiera på nästan 100 år (den senaste var Tutankhamon)! Så där växlade jag förbi alla mina tv-kanaler och helt plötsligt ser jag denna serie där man har fyra olika mumier där man försöker få fram vilket av dem som är den rätta. Så himla intressant! Sen var de vid Karnak-templet och i Hatschepsuts tempel (har aldrig sett något mer storslaget i hela mitt liv, ni måste dit!) och det var så jävla intressant!
Tänkte bara tillbaka på när jag själv var i Egypten för tre år sedan. Hur vi besökte Karnak templet och Hatschepsuts tempel och även Konungarnas dal. Ah, en dag ska jag dit igen för såklart missade vi Ramses den andras mumie. Men jag har varit nere i Tutankhamuns grav i Konungarnas dal och det var coolt som tusan! Så himla fint och utsmyckat, får leta upp bilder på internet. Man får ju inte ta bilder där nere eftersom det kan skada.
Visst är sånt kul?!

image276  image277

Av någon anledning går det inte att ladda upp bilder från Hatschepsuts tempel så ni får nöja er med lite från Karnak.
Mina bilder är finare här hemma! :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0