usch

Jag fick en historia uppgift i läxa till imorgon. Att tänka ut sitt första historiska minne. Det smärtade riktigt men här kommer det. Kortfattat skulle det vara. Vi tar det lugnt nu i starten. Frågade även min morfar om hans första minne.

Det jag riktigt kan minnas som mitt första historiska minne måste vara terrorattacken mot World Trade Center.

Jag kommer ihåg att jag hade varit hos en kompis och var på väg hem. Klockan kan väl ha varit fem sex. Min kusin som bodde granne med mig ringde mig och gallskrek i telefonen. ?Har du hört om terrorattacken!??.

Han kom ut för att möta mig och började berätta om allt medan vi skyndade hem för att sätta på nyheterna. Jag minns intervjuerna med folket, filmsekvenserna om hur det ena flygplanet åkte in i den ena byggnaden och sedan ett till flygplan som kraschade in i den andra. Hur hela världen chockades.



Min morfar berättade om hans första minne när han var i tioårsåldern. Andra världskriget hade startat och han minns hur tyskarna var på väg mot Island för att ockupera landet. Island var inte med i kriget men var ändå ett väldigt värdefullt land i och med att det var en perfekt mellanlandning om man var på väg mot USA. Han minns hur tyskarna var på väg mot landet och hur engelsmännen i sista sekund stoppade dem. Hur rädd han och befolkningen var.

En del fiskare på Island dog eftersom de behövde livnära sig genom att åka till England eller Frankrike för att sälja fisk. Många kom aldrig tillbaka. De tyska ubåtarna hann ikapp dem och sänkte många av båtarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0